1.11.2019

Valmentaja valmentaa valmentajaa

Olen valmistunut LCF Life Coachiksi Valmentamosta vuonna 2012. Opiskeluaika oli aktiivista itsensä kehittämisen ja kuuntelun aikaa. Toki se on ollut sitä siitä eteenpäinkin, mutta paljon passiivisemmin. Ja juuri siksi valmentajakin tarvitsee välillä sparrausta. Tämän on oivaltanut myös Valmentamon perustaja ja toimitusjohtaja Anne Karilahti. Meillä Valmentamosta valmistuneilla valmentajilla on oma Facebook-ryhmä nimeltään Sparraamo. Siellä  voi kysellä ja ihmetellä milloin mitäkin. Kesällä Anne ehdotti meille sparraamolaisille valmennusvaihtareita. Jokainen halukas sai ilmoittautua ja Anne valitsi parit. Ensin toinen valmentaa ja toinen on valmennettava ja sitten vaihdetaan rooleja. Minulla oli juuri silloin suuri tarve tälle! Tiedän kyllä itse miten valmennetaan ja valmennan itseänikin, mutta toisen kanssa on helpompi pysähtyä, hiljentyä, vastailla kysymyksiin - ja oivaltaa.

Anne valitsi intuitiivisesti pareiksi minut ja Katin. Minä asun Jyväskylässä ja Kati Tampereella. Reissaan kuitenkin säännöllisesti pääkaupunkiseudulle, joten Tampere on mukava puolimatkan krouvi varsinkin jos junalla matkustaa.

Ensimmäisestä Messenger-viestistä lähtien löysimme Katin kanssa yhteisen sävelen. Ja kun ensimmäistä kertaa Tampereella näimme, melodiamme vain syveni. Päätimme, että Kati valmentaa ensin minua.

Kerroin haluavani selkeyttä ajatuksiini yrittäjyyteeni liittyen. Tällä hetkellä yritykseni on pöytälaatikossa ja teen palkkatyötä. Haaveenani on taas herätellä yritykseni henkiin ja saada siitä ainakin osittain elantoni. Minulla oli olemassa selvät suunnitelmat jo elokuun puolivälissä kun ensimmäisen valmennuksen pidimme. Ne olivat vaan jotenkin levällään ja rönsyilivät sinne tänne. Kati kyseli ja teetti muutaman harjoituksen. Niiden ansioista ymmärsin, että minun on nyt aika ottaa ensimmäinen askel. Tapaamisten välillä sen otin ja se tuotti heti tulosta! Paneuduin asiaan myös itsekseni ja tunsin kuinka juna lähti puksuttamaan. H-i-t-a-a-s-t-i mutta varmasti. Minulle tuli luottavainen olo. 

Nyt on takana jo kolmas valmennuskerta. Silloin Kati teki minulle Rohkeus-harjoituksensa. Sen yhtenä osana oli määritellä oman yrityksen strategia. Vastasin, että en oikein usko strategian määrittelyyn, koska usein se on pelkkää sanahelinää. Minulla kun on visioista, missioista ja strategioista vuosien kokemus yritysmaailmasta. Katin kysymysten avulla oivalsin, että sehän on sama kuin tekisin tavoitteen ja toimintasuunnitelman. Ne tuntuivat jo paljon lämpimämmiltä sanoilta. Kati ehdotti vielä, että miettisin kuitenkin oman yritykseni kohdalta nuo sanahirviötkin. Ehkä ne eivät sen jälkeen tuntuisikaan enää sanoilta vailla merkitystä vaan johtaisivatkin eteenpäin. Ja kuinka ollakaan! Vuosikausia muhinut uskomukseni purkautui ja tuntuikin hyvältä tehdä yritykselleni selkeästi visio, missio ja strategia. Ne avasivat kuin itsestään stepit miten lähden etenemään. Siihen saakka kun olin vaan pyöritellyt sitä mitä haluan tehdä ja jäänyt junnaamaan paikalleen.

Mutta nyt olen edennyt. Minulla on suunnitelma. Ja kun se lukee paperilla, se näyttää selkeältä. Ja kun eteneminen kohti tavoitetta tapahtuu askel askeleelta se ei tunnu ollenkaan mahdottomalta. Päinvastoin. Täysin mahdolliselta. Ja niin ihanalta! Se antaa myös kovasti intoa ja tsemppiä tekemiseen.

Juuri tätä on valmennus. Ensin kartoitetaan kysyen mitä haluat muuttaa elämässäsi? Sitten määritellään tavoite kysyen millaiseksi sen haluat muuttaa? Ja kolmanneksi tehdään toimintasuunnitelma kysyen mitä aiot tehdä sen eteen?

Ja näin teki Katikin minulle. Omalla persoonallisella tavallaan. Katilla on oma yritys, Minusta minuun Oy. Häntä kiitän ja  voin suositella täydestä sydämestäni muillekin. Lisätietoa Katista löytyy: https://www.minustaminuun.fi/ ja https://www.facebook.com/minustaminuun/

Tässäkin yhteydessä kiitos menee myös Annelle Valmentamoon: https://www.valmentamo.fi/ ja https://www.facebook.com/Valmentamo/

Ja minun pian valmistuvia valmennuspakettejani, Keski-iän kriisipaketti, Pääsen pian eläkkeelle ja Kolmas elämä, voi seurata tämän blogin kautta sekä Facebookista https://www.facebook.com/ekonsepti/


Kuva on kopioitu Minusta minuun-Facebookista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Perhehoito osa 6: Lyhytaikainen, päiväaikainen, osapäiväinen - varsinainen termiviidakko

Tervetuloa mukaan sarjan kuudenteen ja viimeiseen osaan, missä kurkataan perhehoitajan luona tapahtuvaan päiväaikaiseen perhehoitoon. Sarjan...