1.6.2020

Onnellisen elämän lista

Löysin eilen Satu Rämön blogista mielenkiintoisen jutun otsikolla "10 asiaa jotka tekevät minusta onnellisen". Luin sen tietysti läpikotaisin ja klikkasin 31.5.2020 julkaistuun Hesarin juttuun, minkä pohjalta Satukin oli omansa kirjoittanut. No sieltäpä vasta kiinnostava artikkeli löytyikin. Toimittaja Venla Rossi oli osallistunut Yalen yliopiston verkkokurssille. Kurssin nimi oli Science of  Wellbeing ja opettajana Laurie Santos. Nopeasti innostuvana olin jo vähällä itsekin ilmoittautua tuolle kurssille, mutta päätin kuitenkin ensin tehdä oman listani. Se mukailee Venlan koostamaa listaa, mutta  syvensin sitä omilla kokemuksillani, mitkä olen kursivoinut.

10 niksiä joilla voit tehdä elämästäsi onnellisemman:

1. Ole kiltti muille ihmisille. Kaikille. Toisaalta olen peruskiltti. Olen kiltti omille asiakkailleni ja yleensä myös virallisissa kanssakäymisissä. Läheisillekin olen kiltti, mutta koska olen skorpioni, välillä pisteliäskin. Jos tunnen kokeneeni vääryyttä, skorpionin piikkini on tosi terävä. Vaikka niin kuin silloin kun eräs kuntosaliketju ei vastannut yhdeksään sähköpostiviestiini koskien jäsenyyden irtisanomista, mutta muistivat kuitenkin laskulla mitä en tietenkään maksanut ja seuraavaksi tupsahtikin sitten perintätoimiston lasku! Siinä saivat kuulla kaikki osalliset kunniansa. Rattiraivoisena olen myös kamalaa kuultavaa. Tai kaupan pitkässä kassajonossa. Että tässä kohtaa taitaisi olla petraamista. Ja ei kai nuo muut ihmiset niin kovasti kiukustani edes välitä. Itsehän minä siitä eniten kärsin.

2. Elämys tekee onnelliseksi, tavara ei. Tämä on tosi! Olen konmarittanut. En haali tavaraa. Nautin pienistäkin elämyksistä.

3. Porukassa on hyvä olla. Tykkään kyllä olla yksinkin. Mutta en aina. Jos ihmiskontakteja täynnä ollut työpäivä saakin sosiaalisen kiintiöni täyteen ja ilta on paras olla yksin, huomaan vapaapäivänä jo kaipaavani läheisiäni. On ihana vaikka vaan chattailla heidän kanssaan. Puheluista en niinkään tykkää, mutta tapaamiset ovat ihania. Huolet pienenevät ja ilot moninkertaistuvat kun ne saa jakaa jonkun kanssa.

4. Tee valintoja työ- ja muussa elämässä että saat rahan sijaan lisää vapaa-aikaa. Tässäkin olen ollut hyvä jo useita vuosia! Aikanaan kun tienasin enemmän, mutta työni vei kamalasti aikaani, vietin pitkiä kesälomia. Otin lomarahat vapaina aina kun se oli mahdollista. Olen pitänyt myös sapattivapaata ja viettänyt lapsen kanssa yhden kevään Espanjassa. Kyllä. Nämä ovat olleet parhaita tekojani.

5. Kesytä some - rajoita ruutuaikaa tai muuta seuraamasi sisältö monipuoliseksi. Rajoitan ruutuaikaa, mutta ihan liian usein puhelin juuttuu käteeni ja sormi vaan selaa ruutua. Ihan tyhmää. Yleensä kun tämä sometussessio päättyy, olen pahalla päällä. Olen lukenut jotakin mikä on järkyttänyt mieleni. Olen ärsyyntynyt jonkun pintaliidosta tai itsekehusta. Olen harmistunut kaltoinkohtelusta. Välillä mietin että lopetan sosiaalisen median käytön kokonaan. Mutta siellä on niin paljon hyvääkin. Kiinnostavia linkkejä sinne tänne. Ne minä kyllä haluan säilyttää.

6. Tunnista omat vahvuutesi ja hyödynnä niitä erityisesti töissä. Niinpä. Organisointi. Uuden ideointi ja toteuttaminen. Kirjoittaminen. Sitä kohti olen menossa. Piste.

7. Meditoi koska se vahvistaa aivojen stressinsietokykyä ja opettaa hallitsemaan mieltä. Tuijota vaikka lokkeja taivaalla. Keskity. Tätä olen tehnyt jo vuosikaudet ja teen edelleen. Myös kävely on minulle meditaatiota.

8. Iloitse pienistä ja suurista asioista. Iloitsen, ja kun ilonaiheet kirjoittaa ylös tai vaikka sängyssä nukkumaan mennessään miettii niitä, ne nousevat korkeammalle jalustalle. Niistä tulee oikeasti onnellinen olo. Ja niitä on paljon. Joka päivä.

9. Mistä pidät? Minkä tekeminen on niin mukavaa että ulkomaailma unohtuu? Tee tätä usein! No, kirjoittaminen. Aika laukkaa. Ajankulun huomaa vasta silloin kun jalka puutuu tai selkään sattuu. Niin ja taas kerran, kävely. Lukeminen. Kiireetön ruoanlaitto. Hyvässä seurassa oleilu.

10. Nuku vähintään seitsemän tuntia yössä ja liiku kolme kertaa viikossa. Näin olen tehnyt ja näin teen. Elinehtoja minulle. Ihan parhaita asioita elämässä!

Satu Rämö teki oman listansa ja se löytyy täältä täältä Venla Rossin mielenkiintoinen kurssimatka otsikolla Hyvän elämän eliittiopinnot aukeaa vain netti-Hesarin tilaajille. Kannattaa lukaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Perhehoito osa 6: Lyhytaikainen, päiväaikainen, osapäiväinen - varsinainen termiviidakko

Tervetuloa mukaan sarjan kuudenteen ja viimeiseen osaan, missä kurkataan perhehoitajan luona tapahtuvaan päiväaikaiseen perhehoitoon. Sarjan...