3.7.2020

Tämän kuvan takia kannatti tehdä turha reissu

Haluan kertoa tarinani kunnallisesta hammashoidosta. Olen käynyt paljon yksityiselläkin, mutta periaatteessa haluan hyödyntää myös näitä kunnallisia palveluita. Olen niistä aikaisemminkin kirjoittanut

Noin puolitoista vuotta sitten jouduin päivystykselliseen hampaanpoistoon. Lääkäri totesi, että näyttää olevan jotakin reiän alkua hampaissa, mutta nyt ei ehditä tarkastaa. Pyysi varailemaan tarkastusaikaa.

Kun sitten vuosi takaperin olin päivystyksessä sillä kertaa lohjenneen paikan takia, sanoi hammaslääkäri samaa. Alkavaa reikää näkyy ja tarkastusaikaa olisi syytä varata.

Varasin. Sain ajan vajaan vuoden päähän kesälle!

Soittivat sitten talvella ja siirsivät keväälle. Jyväskylän kaupunki oli alkanut purkaa jonoja. Saanut varmaan huomautuksen pitkistä jonoista ja nyt oli alettu tositoimiin.

Koronatilanteen vuoksi jouduin siirtämään tuon maaliskuisen aikani vielä kerran. Nyt se oli 27.6.2020 klo 11.20. Lauantaipäivänä. Järjestelin työvuoroni ja muut menoni tuon mukaan. Kävelin kauniina kesäaamuna parin kilometrin matkan hammashoitolaan. Tuli kuuma, mutta sisällä toimi ilmastointi. Oi ihanuus, voisin levähtää suloisessa viileydessä hetken kunnes palaisin taas kävellen kotiin. Vaan ei! Hammaslääkäri kutsui minut heti sisään ja sanoi että tarkastusta ei voidakaan nyt tehdä. Ajanvarausjärjestelmä on pettänyt eikä hänellä ole hoitajaa paikalla ollenkaan. Hän oli ystävällinen ja saimme sovittua uuden ajan seuraavan viikon sunnuntaille klo 15.20. 

Suutahdin ensin. Turha reissu! Sitten nauratti ja nyt ihmetyttää. Miten voi pettää ajanvarausjärjestelmä juuri tässä kohtaa kun jonoja paniikissa puretaan? Miksi ajan varanneille asiakkaille ei soitettu heti aamutuimaan? Eikö ole varahenkilöjärjestelmää  sairaustapausten varalta? Turhaan paikalla olleelle hammaslääkärille piti kuitenkin maksaa palkka! Näin eivät jonot purkaannu!

Eikä tässä vielä kaikki.

Torstaina 2.7.oli posti tuonut minulle kirjeen, missä oli KUTSU hammaslääkärin vastaanotolle. Aika oli muuttunut klo 15.20 > 15.00 ja sitä minulle siinä kirjeessä ilmoitettiin. Mitä tuli tuokin  maksamaan? Joku on sen kirjoittanut, tulostanut, laittanut kuoreen ja kai kaupunginkin pitää postimaksut maksaa. Eikö toimi puhelin, tekstiviesti tai sähköposti tämmöisen asian ilmoittamiseen?

Suoraan sanottuna en ihmettele yhtään kaupunkien kurjaa taloustilannetta tai sote-alan ahdinkoa jos tällä tavalla on toimittu ja edelleenkin toimitaan. Voi kun ottaisitte bisnesihmisiä sinne kertomaan kustannustehokkuudesta ja tuomaan ajatteluun uusia, raikkaita tuulia.

Nyt odotan mitä sunnuntai 5.7. tuokaan hammastarkastuksen osalta tullessaan. Onnistuuko se silloinkaan? Toivossa on hyvä elää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Perhehoito osa 6: Lyhytaikainen, päiväaikainen, osapäiväinen - varsinainen termiviidakko

Tervetuloa mukaan sarjan kuudenteen ja viimeiseen osaan, missä kurkataan perhehoitajan luona tapahtuvaan päiväaikaiseen perhehoitoon. Sarjan...