8.1.2019

Tiesitkö, vanhuspalvelujen asiakasmäärä kasvaa

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos on julkaissut 3.1.2019 kahdeksan faktaa vanhuspalvelujen tilasta. Erittäin mielenkiintoista. Aion pureskella niistä jokaista erikseen. Tässä ensimmäinen:

"Asiakasmäärä kasvaa. Suomen väestö ikääntyy, ja se näkyy vanhuspalvelujen asiakasmäärissä. Toukokuun seurantaviikolla 2018 vanhuspalveluissa oli kaikkiaan noin 93 000 asiakasta. Heistä 57 prosenttia on kotihoidossa ja 43 prosenttia ympärivuorokautisessa hoidossa."


Kiinnostuin vanhustyön kehittämisestä jo vuonna 2005. Näin sen tulevaisuuden alana, jossa on paljon mahdollisuuksia. Niin, ja tekemistä. Vanhusten määrä kun tulee kasvamaan ja työmaa sen vuoksi lisääntymään. Niinpä muutaman vuoden aikana polkuni johti it-alan myynnin ja markkinoinnin parista lähihoitajaopintoihin. Koska bisneksen, vuorovaikutustaitojen, markkinoinnin ja hoitoalan asiantuntijana olisin kova sana sote-alalla. Hah, niin minä luulin!

Olen aikaisemminkin kritisoinut sitä, että sote-ala on jämähtänyt ja hierarkkinen. Siellä tarvitaan uusia tuulia. Kuka muu niitä voisi tuoda kuin joku jolla on näkemystä muiltakin aloilta? Pitää kääntää kiviä, kyseenalaistaa ja uskaltaa ottaa uudenlaisia toimintatapoja käyttöön. Muullakin kuin yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinnolla pitää olla merkitystä.

Tuliko siis nyt, vuonna 2018 jollekin yllätyksenä, että vanhuspalveluissa asiakasmäärä kasvaa?

Tai se, että kun Suomen väestö ikääntyy, se näkyy vanhuspalvelujen asiakasmäärissä?

Viimeistään 15 vuotta sitten olisi pitänyt kääriä hihat ja oikeasti miettiä toimenpiteitä ja vaihtoehtoja, jotta vanhuspalvelut eivät räjähdä käsiin. Vieläkään näin ei ole tehty. Vieläkin pyöritellään peukaloita ja ollaan vasta lähtökuopissa. Uskomatonta.



Toinen Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen teesi on tässä:

"Kotihoidon palveluja ei ole kaikilla alueilla riittävästi. Kahden vuoden aikana kotihoidon päivittäinen asiakasmäärä on noussut jo 4 000:lla. Kun kuntien vanhuspalveluista vastaavilta kysyttiin kotihoidon riittävyydestä, lähes joka toinen (46 %) vastasi, että alueella ei ole riittävästi kotihoidon palveluja."

Tuliko tämäkin yllätyksenä?

Laitospaikkoja on radikaalisti vähennetty ja panostettu kotiin vietäviin palveluihin.  Koko ajan myös ikääntyneiden määrä kasvaa. Summa summarum: Silloin myös kotihoidon asiakasmäärä kasvaa. 

Kunnallista kotihoitoa moititaan usein. Se on oikea median lempilapsi kun haetaan dramaattisia heitteillejättöjä, surkeaa ruokaa, huonoa hygieniaa, niin - ja sitä iänikuista kiirettä.

Mitäpä jos etsittäisiinkin positiivisia asioita? Yksityisiä kotihoitoyrityksiä, missä hoitajat tekevät työtä sydämellään. Missä asiakkaille annetaan aikaa. Missä asiakasta kuunnellaan ja hoidetaan kaikki mahdolliset tarpeet.

Kunnille tulisi edullisemmaksi tarjota laadukasta kotihoitoa vaikkapa tekemällä yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Kokonaisvaltaisesti hoidettuna vanhus pystyisi asumaan pidempään kotonaan. Tällöin mahdollistuisi se tavoite, että laitospaikkoja on vähemmän ja kotihoitoa enemmän.

Ei se itsestään synny. Vaaditaan päätöksiä. Muutoksia. 

Ennen kaikkea: Se on tahdon asia!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Perhehoito osa 6: Lyhytaikainen, päiväaikainen, osapäiväinen - varsinainen termiviidakko

Tervetuloa mukaan sarjan kuudenteen ja viimeiseen osaan, missä kurkataan perhehoitajan luona tapahtuvaan päiväaikaiseen perhehoitoon. Sarjan...