24.11.2018

Savu nousee korvista

Korvistani on noussut savua yli yhdeksän vuotta. Niin kauan kun olen sote-alalla toiminut. Läksin suurin odotuksin opiskelemaan lähihoitajaksi. Sitten minulla olisi sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Oivallinen parivaljakko aikaisemman opistotasoisen yo-merkonomin koulutukseni kanssa. Olisin kysyttyä tavaraa sote-maailmassa kun toisin tullessani uusia tuulia. Mukanani saapuisi tietotaitoa yritysmaailmasta, bisneksestä, myynnistä ja markkinoinnista.

Tuolloin taisin kulkea iloinen hymynvirne huulillani, kun mietin mitä kaikkea saisinkaan aikaiseksi. Mihin kaikkeen minua pyydettäisiin. Mihin kaikkeen menisin mukaan. Mitä kaikkea tekisin.

Mutta.

Työssäoppimispaikat olivat kyllä upeita ja ihania. Opin paljon. Annoin paljon. Olin silti sote-alalla sitä alinta kastia. Niin se vaan oli. Ja on.

Ei lähihoitajaa palkata juurikaan muuksi kuin hoitajaksi vuorotyöhön. Niihin perinteisiin lähihoitajan töihin. Yksityisellä sektorilla voidaan joustaa. Mutta julkisella ei yhtään.

Olen hakannut päätäni seinään siis yli yhdeksän vuotta. Ja koska olen kovapäinen, pääni kestää vielä - ja hakkaan edelleen.

Miksi valitan, kun voin ryhtyä vaikka yrittäjäksi. No enpä ryhdy. Olen nähnyt senkin touhun liian läheltä. Sote-alalla sekään ei mene niin kuin Strömsössä. Ei edes niin kuin maalaisjärki sanoisi.

Miksi? Koska ala on niin jämähtänyt. Byrokraattinen. Hierarkinen. Siellä taitaa olla liuta vähintäänkin yhtä kovapäisiä ihmisiä kuin itse olen. Totuttuja tapoja. Jäätyneitä ajatuksia. Jäänteitä menneisyydestä. Rajua muutosvastarintaa.

Niinpä.

Alaa jo hieman opiskelleena ja siellä joitakin vuosia työskennelleenä, päätin opiskella lisää. En vieläkään sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi tai mitään muutakaan mitä minun muka pitäisi. Vaan  vanhustyön erikoisammattitutkintoa, koska juuri se minua kiinnostaa. Opin kehittämään vanhustyötä. Se on juuri sitä mitä haluan tehdä. Kääntää asenteita. Kertoa päättäjille uusista ajatuksista. Tehdä asioita toisin. 

Ideoita ja suunnitelmia on. Niitä on vaan alettava toteuttamaan.

Uskon. Vielä kerran. Tästä tulee upeaa. Luotetaan. Uskalletaan. Annetaan mennä!

(kuva lainattu:memegenerator.net)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Perhehoito osa 6: Lyhytaikainen, päiväaikainen, osapäiväinen - varsinainen termiviidakko

Tervetuloa mukaan sarjan kuudenteen ja viimeiseen osaan, missä kurkataan perhehoitajan luona tapahtuvaan päiväaikaiseen perhehoitoon. Sarjan...